Realizujemy przedszkolny projekt edukacyjny „POSZUKIWACZE PRZYGÓD” to wspólna nazwa dla dziesięciu „małych” projektów (działań/zabaw/zajęć), które mają za zadanie poprzez zabawę wspomagać realizację celów edukacyjno-wychowawczych realizowanych w przedszkolu.
Tolerancja to ukazanie inności jako czegoś dobrego, niedyskryminującego drugiego człowieka, pokazanie, wiele inności w naszym otoczeniu. Bo przecież różnimy się wyglądem, jedno dziecko ma piegi, inne nosi okulary, są dzieci na wózkach inwalidzkich i mające inny kolor skory. Ale tak naprawdę wszyscy jesteśmy dobrymi ludźmi i i akceptujemy te różnice. Celem jest uświadomienie dzieciom, że obok niego mogą pojawiać się różnice i by nauczyło się je akceptować, oraz by nie odczuwało lęku z powodu swojej inności.
Na zajęciach w dniu 25.10.2017 r. przenieśliśmy się w odległe czasy i w nieznane nam miejsce – w czasy starożytnego Egiptu. Przed kilkoma tysiącami lat w Afryce, w delcie doliny Nilu, istniała jedna z najpotężniejszych cywilizacji. Dzięki ogromnej wiedzy i znakomitej organizacji pracy Egipcjanie potrafili zbudować piramidy, które po dziś dzień zdumiewają swą wielkością. Służyły one jako grobowce dla władców z tamtych czasów. Piramidy budowano bez zastosowania maszyn, jedynie za pomocą prostych narzędzi. Bloki kamienne wyrąbywano za pomocą młotów w kamieniołomach, które znajdowały się po drugiej stronie rzeki Nil. Budowę zaczynano od wyrównywania placu. Następnie mierniczy za pomocą gwiazd wyznaczał kierunki stron świata tak, aby bloki fundamentów skierowane były dokładnie na północ, południe, wschód i zachód. Bloki kamienne przewożono statkami po Nilu, potem je przeciągano linami z papirusu na miejsce budowy. Tam wciągano je na górę po stromych rampach usypanych z piasku i żwiru. Na koniec piramidy okładano płytami z białego kamienia wapiennego.
Czy ludzie dawniej mierzyli czas? Wcale go nie mierzyli, ale wiedzieli, że po nocy wstaje dzień, a potem znowu nadchodzi pora snu i odpoczynku, czyli noc. W ciągu dnia także zauważyli upływ czasu, bo co jakiś czas odczuwali głód. Potem, kiedy ludzie zaczęli uprawiać ziemię, zaobserwowali, że z upływem czasu są związane zmiany w przyrodzie. Dzisiaj my nazywamy to porami roku.
Egipt to państwo o dziwnym kształcie, bo przypomina kwiat na długiej łodydze. Tą łodygą jest rzeka Nil. Egipt to kraj suchy, dlatego życie Egipcjan zależało od rzeki Nil. Państwo to leży częściowo w Afryce, a częściowo w Azji (półwysep Synaj).
Egipt słynie z piramid (grobowce) – są to jakby muzea, bo pełno w nich różnych przedmiotów i malowideł. Największa piramida Cheopsa ma ponad 100m wysokości. Budowa piramidy trwała 23 lata, a strzeże ją Sfinks (czyli lew z ludzką głową).Nam udało się znaleźć i otworzyć ją za pomocą szyfru. Odnaleźliśmy tam mumię.
Władcą i królem Egiptu był Faraon.
Egipcjanie wynaleźli pismo hieroglificzne, czyli małe obrazki. Pisali ściętą trzciną lub pędzelkiem maczanym w tuszu na kamiennych lub drewnianych tabliczkach. My takie tabliczki lepiliśmy z gliny używając stempli.
Egipcjanie pozostawili po sobie nie tylko piramidy, wielkie świątynie i tysiące skarbów, ale dzięki mumifikacji sami przetrwali do naszych czasów.
Były gry i zabawy egipskie. „Noszenie wody do pałacu Faraona”, „Wyścigi wielbłądów” i inne. Mam nadzieję, że dzieci na długo zapamiętają te zajęcia. Rodzicom uczestniczącym aktywnie w zajęciu dziękuję za pomoc.
Alina Goworek